زمان خوبی برای کولروفوبیک بودن (یا همان داشتن ترس بسیار زیاد از دلقک‌ها) نیست. موفقیت چشم‌گیر اندی موشتی (Andy Muschietti)، کارگردان فیلم اقتباسی از رمانِ «it» نوشتهِ استیفن کینگ، باعث شده که این روز‌ها هر طرف را نگاه می‌کنید سر و کله دلقک‌ها پیدا شود. این اتفاق همچنین به لطف بازی به یاد ماندنی بیل اسکارسگارد (Bill Skarsgård) در نقش پنی‌وایز (Pennywise) افتاد، موجودی ترسناک و شرور که به شمایل دلقکی موقرمز و تغییر شکل دهنده، ظاهر می‌شود.

شاید فکر ‌کنید که دلقک‌ها در سال‌های گذشته به طرز ناخوشایندی بازنمایی شده‌اند و البته ‌نمی‌توان انکار کرد که هالیوود به مخاطبانش دلایل زیادی برای وحشت از این هنرمندان دماغ قرمز داده‌است، از موجودات هیولایی و ماورالطبیعی مثل پنی‌وایز گرفته تا قاتلانی که صرفا انسان‌هایی پیچیده، متبحر در گریم‌های عجیب غریب هستند. دلقک‌های فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها محتوی مناسبی برای کابوسمان شده‌اند.

در ادامه لیستی از این دلقک‌ها را با هم مرور خواهیم کرد و بگذارید لو بدهم، البته که پنی‌وایز در صدر ترسناک‌ترین دلقک‌های قاتل قرار خواهد گرفت.

10. Binky در Shakes the Clown

بینکی دلقک قاتل

بابکت گلدث‌ویت (Bobcat Goldthwait) کارش را با کمدی سیاه Shakes the Clown در سال 1991 شروع کرد و با این که او در نقش یک دلقک نام‌دار الکلی به نام شکس (Shakes) که متهم به قتل شده، بازی کرده است، به یادماندنی ترین شخصیت فیلم دشمن او یعنی بینکی بود. در این فیلم تام کنی (Tom Kenny) در نقش بینکی (Binky) بازی می‌کند، یک دلقک معتاد به کوکائین بددهن که رییسش را تا حد مرگ کتک زده و تقصیر را گردن شکس می‌اندازد.

اگر چهره تام کنی را تشخیص نمی‌دهید شاید صدایش را به یاد بیاورید، او بیش از یک دهه صداپیشهِ شخصیت‌ کارتونی باب اسفنجی بوده. دانستن این مطلب شخصیت او را در فیلم حتی از پیش هم منزجر کننده‌تر می‌کند.

9. Violator در  Spawn

وایولیتر دلقک ترسناک

در این فیلمِ تولید سال 1997، جان لگیزمو (John Leguizamo) نقش اهریمنی با صورت دلقک را بازی می‌کند که قهرمان داستان را شکنجه می‌دهد. فیلم اقتباس از کمیکی با همین اسم است. جان لگیزمو بازیگر نقش مکمل است و شخصیتش، وایولیتر (Violator) هر از گاهی در داستان حاضر می‌شود تا ضدقهرمان فیلم را دست بیندازد و همزمان هم احمق باشد هم شرور. در پسِ جوک‌های باد معده‌ای و شوخی‌های بیمزه، موجودی بدطینت و خشن پنهان شده. وایولیتر که از اعماق جهنم آمده و کاملا مطابق اسمش رفتار می‌کند  (وایولیتر به معنی کسی است که اعمال خشن انجام می‌دهد)، اطمینان کسب می‌کند که تا پیش از به پایان رسیدن فیلم، قهرمان داستان، اسپان (Spawn) متوجه ذات فاسدش بشود.

8. Stitches در Stitches

Stitches دلقک قاتل

راس نوبل (Ross Noble) کمدینی است که نقش استیچز (Stitches) را در این فیلمِ تولید سال 2012 بازی می‌کند. فیلم درباره یک دلقک جشن تولد است که از میان مردگان باز می‌گردد تا از کودکانی که اعمالشان باعث مرگ او شده، انتقام بگیرد. Stitches که یک فیلم کم‌بودجه ایرلندی است، به خاطر صحنه‌های بیش از حد خشن و اغراق شده‌اش، بازخورد مثبتی از طرفداران ژانر وحشت، دریافت کرد. در این صحنه‌ها شخصیت استیچز از روش‌های بسیار خشنی برای کشتن قربانیانش استفاده می‌کند، روش‌هایی که یادآور تردستی‌های معمول دلقک‌هاست. بعد از دیدن این فیلم دید آدم به کلی درباره بادکنک‌ها عوض خواهد شد.

7. Jack-in-Box Clown  در Krampus

Krampus دلقک

این فیلم ترسناکِ سالِ 2015 که به آن کم بها داده شده است، بازیگرانی فوق‌العاده، از جمله آدام اسکات (Adam Scott)، تونی کولت (Toni Collette) و دیوید کوچنر (David Koechner) را کنار هم قرار داد. همچنین جلوه‌های ویژهِ کمپانی Weta Workshop، تاثیر گذار بود و نتیجه کلی هم فیلمی همزمان بامزه و ترسناک شد. هیولایی وحشتناک به شکل اسباب بازی جک در جعبه (یک عروسک که زیر آن فنری وجود دارد و وقتی در جعبه باز می‌شود ناگهان به بیرون می‌پرد) در فیلم ظاهر می‌شود. شخصیت‌های فیلم می‌فهمند که این ملیجکِ گردن دراز که از جعبه بیرون می‌پرد، رازی خطرناک را پنهان می‌کند. رازی که مکررا باعث ایجاد تهدید برای این خانواده بیچارهِ تحت شکنجهِ این دیوِ مضحک می‌شود.

6. Kent McCoy در Clown

دلقک ترسناک Kent McCoy

قبل از این که جان واتس (Jon Watts) فیلم‌  Spider-Man: Far From Home را کارگردانی کند، در سال 2014 فیلم Clown را ساخت. فیلم درباره یک پدر خرفت است که تلاش می‌کند تا جشن تولد فرزندش را با پوشیدن یک لباسِ دلقکی عجیب که پیدا کرده است، نجات دهد و نهایتا هم قربانی نفرینی می‌شود که او را تبدیل به یک دیوِ بچه‌خوار می‌کند. برخلاف بیشتر دلقک‌های قاتل این لیست، کنت مک‌کوی (با بازی Andy Powers) در واقع شخص خوبی است و گذار او به موجودی آدم‌کش بسیار غم‌انگیز است. به فیلم به خاطر یک صحنه بخصوص وحشتناک که در محوطه بازی کودکان اتفاق‌ می‌افتد، توجه زیادی شد؛ در این صحنهِ کلاستروفوبیک، دلقک ترسناک در تونل‌ها و لوله‌های مارپیچی و استخر توپ، قربانیانش را دنبال می‌کند.

5. Captain Spaulding در The Devil’s Rejects

Captain Spaulding دلقک ترسناک

راب زامبی (Rob Zombie)، موسیقی‌دانی که تبدیل به فیلم‌ساز شد، مهارت خاصی در ساخت صحنه‌های ترسناک دارد و فیلمِ خشن سالِ 2003 او، House of 1000 Corpses ، به اندازه اسمش منحوس است. همچنین اولین بازی سید هیگ (Sid Haig) نیز در این فیلم بود. او در نقش کاپتان اسپالدینگ (Captain Spaulding) بازی می‌کرد، رییسِ خشن و بی‌رحمِ خاندانِ قاتلِ فایرفلای (Firefly) که علاقه خاصی به گریم دلقکی دارد.  این شخصیت در 1000 Corpses  نقش کوتاهی داشت اما بازنمایی سید هیگ از این شخصیت آنقدر محبوب شد که سال 2005 بار دیگر، این نقش را در فیلم The Devil’s Rejects بازی کرد و این بار او طوری این شخصیت قاتل و روانی را به تصویر کشید که باعث شد برنده جایزه بهترین بازیگر در جشنواره Fangoria Chainsaw شود.

4. Twisty در American Horror Story

دلقک Twisty در American Horror Story

تویستی (Twisty) تنها شخصیت یک سریال تلویزیونی است که در این لیست وجود دارد. تویستیِ دلقک یکی از آدم‌کش‌های متعددی بود که در the American Horror Story  وجود داشت و تبدیل به یکی از به یادماندنی‌ترین‌ موجودات سریال شد. تویستی دلقک قاتلی بود که ماسکِ معروفش، رازی وحشتناک را پنهان می‌کرد. داستانِ زندگی او به همان اندازه که جنایت‌هایش ترسناک است، غم‌انگیز است. بازیِ جان کرول لینچ (John Carroll Lynch) در نقش این شخصیت رعب‌انگیز آن‌قدر تاثیرگذار بود که هنگام ضبط صحنه‌ها برخی از کارکنان ترجیح می‌دادند صحنه را ترک کنند. تویستی مقدمه‌ای شد تا لینچ بعدتر نیز در the American Horror Story نقش شخصیت‌های قاتل و خشن را بازی کند.

3. Killer Klowns در Killer Clowns from Outer Space

Killer Klowns from Outer Space دلقک

یکی دیگر از شخصیت‌های دیگر لیست که همزمان ترسناک و خنده‌دار است، شخصیت منفی فیلم Killer Clowns from Outer Space تولید سال 1988 است. در این فیلم موجودات فضایی شمایل اغراق شدهِ دلقک‌ها را به خود گرفته‌اند و ساکنین یک شهر کوچک را با تفنگ‌های پشمکی و سلاح‌های مسخره دیگر که شبیه به ادوات دلقک‌هاست، تهدید می‌کنند. این فیلم که تمام ویژگی‌های لازم برای ایجاد کولروفوبیا (ترس از دلقک) در مخاطبان را داشت، به خاطر شکل و شمایل شخصیت‌هایش که از شدت اغراق شبیه به کارتون و یا پلاستیک بودند، تبدیل به کالت شده است.

2. Poltergeist Clown در Poltergeist

دلقک ترسناک Poltergeist

این دلقک فقط حضور کوتاهی در فیلم Poltergeist تولید 1982به کارگردانی توبی هوپر (Tobe Hooper) داشت، اما حمله‌ی او به رابی فریلینگ (Robbie Freeling) آن‌قدر تاثیرگذار بود که آن صحنه حتی در لیست ترسناک‌ترین صحنه‌های فیلم‌ها نیز جای گرفت. فیلم نه تنها همزمان بر ترس از دلقک‌ها و عروسک‌ها دست می‌گذارد بلکه یادآوری می‌کند چرا نگاه کردن به زیر تخت در فیلم‌های ترسناک کار عاقلانه‌ای نیست.

1. Pennywise در It

پنی‌وایز دلقک

درست است، علی‌رغم رقابتی که بین دلقک‌های قاتل در این لیست وجود داشت، شخصیت منفی فیلم It به عنوان ترسناک‌ترین بر بقیه حکم‌رانی می‌کند. چه درباره فیلم دو قسمتی که اخیرا با بازی بیل اسکارسگارد ساخته شده صحبت کنیم، چه درباره سریال کوتاه ساخت سال 1990 که تیم کری در آن نقش پنی وایز را بازی می‌کند، دلقک رقصان و شیطانی‌ که در شهر دری (Derry) وحشت ایجاد می‌کند، علاوه بر ترسناک بودن باهوش هم هست، این دو ویژگی او را شیطانی‌تر از هیولاهای معمول فیلم ترسناک‌ها می‌کند. می‌تواند در چشمان شما خیره شود و عمیق‌ترین ترس‌هایتان را به واقعیت بپیونداند، و پیش از این که دندان‌هایش را در بدنتان فرو کند، روان شما را به هم بریزد. تبدیل کردن چیز پیش پا افتاده‌ای مثل یک بالن قرمز به کابوس، کار راحتی نیست اما پنی‌وایز توانایی انجام آن را دارد.