اگر به شما بگوییم که می‌توانید از طریق تجربه بازی‌های ویدیویی کسب درآمد کنید، حاضر به این کار هستید؟ تردیدی نیست که کسب درآمد از بازی شدنی خواهد بود -هزاران نفر در سراسر جهان این کار را می‌کنند- اما گزینه‌های پیش رویتان بسیار محدود خواهد بود و شاید دیگر آنقدرها از بازی کردن لذت نبرید. هنوز هم علاقه‌مندید؟ پس به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

قبل از اینکه کار را شروع کنیم، بگذارید درباره تفاوت میان درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم از بازی‌های ویدیویی صحبت کنیم. درآمد غیرمستقیم از یک بازی خاص حاصل نمی‌شود و در واقع از فعالیت‌های بیرون مرتبط با بازی‌ها به دست می‌آید؛ مثلاً تست بازی‌های ویدیویی یا استریم کردن آن‌ها. درآمد مستقیم به صورت مستقیم از تجربه بازی‌ها به دست می‌آید.

این مقاله درباره کسب درآمد مستقیم است. در اینجا چندین بازی را لیست کرده‌ایم که مبادلات پول واقعی، بخشی از طراحی هسته آن‌ها بوده است. بنابراین می‌توانید هر دست بازی را با مقداری دلار در جیب به پایان برسانید.

CS:GO ،Dota 2 و Team Fortress 2

Team Fortress 2 نخستین فرنچایز شرکت والو بود که رویکرد کسب درآمد از طریق «مارکت آیتم‌های ظاهری» را در پیش گرفت و همین طرح تجاری بعداً راهش به Dota 2 و CS:GO نیز باز شد. می‌توان بحث کرد که پیاده‌سازی مارکت آیتم‌های ظاهری در واقع اصلی‌ترین دلیل موفقیت شگرف این بازی‌ها بوده است.

خیلی خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، آیتم‌های ظاهری (که اسکین نامیده می‌شوند)، ظاهر شما را در بازی تغییر می‌دهند. برخی آیتم‌ها باحال‌تر از بقیه آیتم‌ها هستند و برخی آنقدر باحال هستند که مردم برای داشتن‌شان پول می‎‌پردازند. با مشارکت در مبادلات این اسکین‌ها (که به عنوان Skin Trading شناخته می‌شود) آیتم‌هایی که از طریق بازی کردن به دست آورده‌اید را می‌توانید در ازای دلار واقعی به بقیه بفروشید.

این کار از طریق Steam Community Market انجام می‌شود که بازار رسمی والو برای خرید و فروش آیتم‌های ظاهری به حساب می‌آید. باید توجه داشت که این مبادلات از طریق کارت‌های اعتباری مستر کارت و مشابه‌شان انجام نمی‌شود و جابه‌جایی پول فقط میان کیف پول‌ کاربران استیم صورت می‌گیرد.

کانتر استرایک، Dota 2 و Team Fortress 2 محبوب‌ترین بازی‌های والو هستند اما مارکت آیتم‌های ظاهری از انبوهی بازی دیگر هم پشتیبانی می‌کند: عناوینی مانند پابجی، Rust ،Black Squad و Unturned و بسیاری بازی دیگر.

اگر می‌خواهید اسکین‌هایتان را با پول دنیای واقعی معاوضه کنید، وب‌سایت‌های شخص ثالثی مانند BitSkins و StoneFire امکان برداشت پول را مهیا می‌کنند اما به ازای هر تراکنش مقداری کارمزد نیز برمی‌دارند.

Second Life

Second Life یک بازی MMORPG است که در سال ۲۰۰۳ میلادی شروع به کار کرد. شاید برای همه ما جای تعجب داشته باشد اما این بازی نه‌تنها محبوبیت خود را از دست نداده بلکه همچنان قدرتمندتر از هر زمان دیگر ادامه می‌دهد و ساز و کاری اقتصادی دارد که می‌توانید از آن درآمدزایی کنید.

موضوع کاملاً درباره پول درون بازیست که Linden Dollars (یا به اختصار $L) نامیده می‌شود. بازیکنان با انجام فعالیت‌های مختلف در بازی قادر به دریافت $L هستند. برخی فعالیت‌ها نیازمند کار خاصی نیستند (مانند نشستن به دور آتش) و برخی دیگر مهارت بیشتری می‌طلبند (مانند ساخت محتوایی مجازی یا مبادلات املاک مجازی).

برخی بازیکنان ترجیح می‌دهند که در زمان خود صرفه‌جویی کرده و در ازای دریافت $L هزینه کنند. بنابراین می‌توانید پولی که به سختی به دست آورده‌اید را به آن‌ها بفروشید. نرخ مبادلات براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود اما معمولاً هر ۲۵۰ دلار واحد پولی داخل بازی، ۱ دلار در دنیای واقعی می‌ارزد.

Entropia Universe

یک بازی MMORPG دیگر هم داریم که مشابه Second Life ساز و کار اقتصادی مبتنی بر پول واقعی دارد: Entropia Universe که قبلا به عنوان پروژه Entropia شناخته می‌شد. این بازی هم در سال ۲۰۰۳ میلادی عرضه شده اما برخلاف Second Life یک بازی کاملا مبتنی بر تعاملات اجتماعی نیست و المان‌های گیم‌پلی دارد؛ چیزهایی مانند شکار، ماموریت‌ها مختلف و ساخت و ساز. بنابراین نسبت به Second Life حس و حالی شبیه‌تر به یک MMORPG سنتی دارد.

پول رایج این بازی Project Entropia Dollars (یا به اختصار PED) است و همواره با نرخ ثابت ۱۰ واحد در ازای ۱ دلار آمریکا مبادله می‌شود. آنچه Entropia Universe را منحصربه‌فرد می‌کند، امکان برداشت مستقیم پول و انتقال به حساب بانکی است و نیازی به سرویس‌های هیچ مرد میانی‌ای نیز نخواهد بود.

راه‌هایی دیگر برای درآمدزایی از بازی‌ها

اجازه دهید آب پاکی را روی دست‌تان بریزیم؛ فارغ از اینکه به پای تجربه کدام بازی بنشینید، هیچ تضمینی وجود ندارد که در ازای وقت‌تان به سوددهی برسید. حتی احتمال اینکه به حداقل درآمد ممکن برسید هم چندان بالا نیست.

می‌خواهید از بازی‌های ویدیویی پول در بیاورید؟ لازم است ساعت‌ها وقت صرف کنید و به این شکل، بازی‌ها برایتان از مدیومی سرگرم‌کننده به شغلی مشقت‌بار تبدیل خواهند شد. شاید هر از چندگاهی درباره بازیکنی شنیده باشید که هزاران دلار در ماه از بازی‌های ویدیویی در آورده اما چنین مثال‌هایی به ندرت وجود دارند