جوزیپ الیک، بازیگر نقش شخصیت بانکینی در فیلم فراموش‌نشدنی «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (دیوانه از قفس پرید)، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

جوزیپ الیک، بازیگر نقش شخصیت بانکینی در فیلم فراموش‌نشدنی One Flew Over the Cuckoo's Nest (پرواز برفراز آشیانهٔ فاخته) که در ایران با نام دیوانه از قفس پرید معروف است، در سن ۹۸ سالگی درگذشت. شخصیت بانکینی در فیلم پرواز برفراز آشیانه فاخته، همیشه سردرگرم، خسته و غمگین بود و سینمادوستان سکانسی که این شخصیت، شخصیت شرور و دوست‌داشتنی رندل مک مورفی با نقش‌آفرینی جک نیکلسون را روی شانه‌های خود می‌گذارد و بسکتبال بازی می‌کنند، هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد. جوزیپ الیک روز دوشنبه هفتهٔ گذشته در یک مرکز توانبخشی در ایالت نیوجرسی فوت کرد.

Josip Elic

خبر فوت جوزیپ الیک را دوستان وی و مت بکاف، مدیر برنامه‌های او در پستی در فیسبوک اعلام کردند. الیک پس از سانحهٔ سقوط از یک ساختمان در شهر نیویورک که چند سال پیش برای او رخ داد، دیگر حال جسمانی مساعدی نداشت و علاوه بر این، کهولت سن نیز دلیل اصلی فوت این بازیگر اعلام شده است. الیک چند سال آخر عمر خود را در خانهٔ دوست و کسی که از وی نگهداری و مراقب می‌کرد، یعنی لی مریدث بازیگر در شهر ریور اِج ایالت نیوجرسی، سپری کرد و لی مریدث و همسر وی تا سال ۲۰۱۸ که الیک به خانهٔ سالمندان منتقل شد، از وی نگهداری می‌کردند.

جوزیپ الیک در دههٔ ۵۰ میلادی در سریال Kraft Theatre، سریال The Phil Silvers Show، سریال Peter Gunn و سریال The Asphalt Jungle، نقش‌هایی را ایفا کرد تا نوبت به حضور وی در سریال Twilight Zone (توایلایت زون) رسید و وی در دو قسمت این سریال معروف حضور داشت. سریال The Twilight Zone طی سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ روی آنتن رفت و موفق به دریافت دو جایزه اِمی و یک جایزه گلدن گلوب شد. این سریال دو بار، یعنی در دههٔ ۸۰ میلادی و اوایل دهه گذشته، به تلویزیون بازگشت. علاوه بر این، در سال ۱۹۸۳ یک فیلم سینمایی نیز براساس این مجموعه تولید شد و روی پرده‌ٔ سینما رفت. نسخه کلاسیک این سریال از داستان‌هایی کوتاه تشکیل شده بود که بیش از هر چیزی ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کرد. مجموعه تلویزیونی نیمه‌روشن طیف گسترده‌ای از اتفاقات علمی تخیلی و فراطبیعی را پوشش می‌داد که بعضاً برای انسان‌های معمولی رخ داده بودند.

اما خب معروف‌ترین نقش وی همان نقش شخصیت نقش بانکینی در فیلم «پرواز برفراز آشیانهٔ فاخته» میشل فورمن است و دیالوگی که دائم تکرار می‌کرد و می‌گفت: «من خسته‌ام». این اثر در سال ۱۹۷۵ میلادی براساس رمانی با همین عنوان، نوشته کن کیسی ساخته شد؛ فیلمی که با استقبالی عالی از سوی منتقدان همراه شد و با بودجهٔ ۳ میلیون دلاری، فروش بسیار خوب ۱۱۰ میلیون دلاری در گیشه داشت.